- Budynek SQUARE ul. Partyzantów 46/406 81-423 Gdynia IV Piętro
- +48 536 576 100
- biuro@rta.legal
5 kroków do zmiany sprzedawcy prądu w przedsiębiorstwie. Poradnik dla firm produkcyjnych i przemysłowych.
5 kroków do zmiany sprzedawcy prądu w przedsiębiorstwie. Poradnik dla firm produkcyjnych i przemysłowych.
Według statystyk Urzędu Regulacji Energetyki coraz więcej odbiorców biznesowych decyduje się skorzystać z możliwości zmiany sprzedawcy prądu. Wybór odpowiedniej oferty może być sposobem na obniżenie kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Szczególnie w przypadku, gdy końcowym odbiorcą energii są firmy z branży produkcyjnej lub przemysłowej. Tam comiesięczne zużycie energii elektrycznej jest naprawdę wysokie, a ceny prądu mają jeszcze większe znaczenie dla firmowego budżetu. Przyjrzyjmy się więc procedurom, jakie wiążą się z przeprowadzeniem procesu zmiany sprzedawcy energii elektrycznej w przedsiębiorstwie. A przede wszystkim odpowiedzmy na pytanie: co trzeba wziąć pod uwagę, by rzeczywiście zmienić sprzedawcę energii elektrycznej z korzyścią dla swojej firmy?
Pierwszy krok to zawarcie umowy z nowym sprzedawcą działającym na rynku energii. Warto jednak pamiętać, że nie tylko cena sprzedaży energii elektrycznej wpływa na koszty związane z taką umową.
Firma musi zadbać o ciągłość w dostępie do energii elektrycznej. A to oznacza, że nowa umowa powinna wejść w życie z dniem wygaśnięcia umowy sprzedaży zawartej z poprzednim sprzedawcą. Warto przy tym sprawdzić, czy szybkie rozwiązanie poprzedniej umowy nie będzie wiązać się z koniecznością zapłaty kary lub odszkodowania. Jeśli tak, to być może ze zmianą sprzedawcy energii dla firmy warto jednak poczekać.
Trzeba też pamiętać, że operator systemu dystrybucyjnego (OSD) przeprowadzi weryfikację nowej umowy. Nie zawsze zakończy się ona pozytywnie. Z punktu widzenia przedsiębiorcy najlepsza byłoby więc postanowienie, że nowa umowa wejdzie w życie dopiero pod warunkiem wydania przez OSD pozytywnej decyzji.
Propozycja cenowa dla firmy przedstawiona przez sprzedawcę energii elektrycznej zwykle zakłada określone zużycie prądu. Firma musi więc pobierać go zgodnie ze złożoną deklaracją. W zależności od treści konkretnej umowy stosuje się 2 rozwiązania:
Przedsiębiorstwa energetyczne muszą przeprowadzać tzw. bilansowanie handlowe. W uproszczeniu polega ono na zgłaszaniu operatorowi systemu przesyłowego (OSP) zawartych umów i rozliczenia różnic między wielkościami określonymi w tych umowach a rzeczywiście dostarczoną energią. Takie bilansowanie może być już ujęte w cenie sprzedaży prądu albo stanowić dodatkową opłatę. Przedsiębiorca powinien więc sprawdzić w umowie, czy w danym przypadku bilansowanie zostało wliczone w cenę.
Przy każdej zmianie sprzedawcy prądu dla przedsiębiorstwa znaczenie będą mieć postanowienia rozwiązywanej właśnie umowy. Stąd trzeba wziąć pod uwagę obowiązujące warunki, a przede wszystkim ewentualne dodatkowe opłaty za zerwanie umowy. Tej kwestii przyjrzyjmy się jednak szczegółowo już w ramach omówienia kolejnego etapu zmiany sprzedawcy energii.
Chcesz mieć pewność, że zmiana sprzedawcy prądu Ci się opłaca? Skontaktuj się z nami za pomocą tego formularza.W naszej kancelarii przeanalizujemy warunki Twojej umowy, zapewnimy Ci wsparcie prawne i pomożemy zmienić sprzedawcę prądu z maksymalną korzyścią dla Twojego biznesu.
Działania opisane w tym i kolejnym etapie przedsiębiorca może przeprowadzić sam lub za pośrednictwem nowego sprzedawcy na podstawie udzielonego mu pełnomocnictwa. W tym drugim przypadku to nowy sprzedawca w imieniu swojego klienta wypowie dotychczasową umowę.
Warto jednak pamiętać, że sprzedawca działa na podstawie informacji, których udzielił mu klient. W interesie firmy chcącej zmienić sprzedawcę prądu leży więc przeanalizowanie umowy i ocenienie skutków np. związanych z jej wypowiedzeniem oraz zapłatą kary lub odszkodowania.
Co więcej, proces zmiany sprzedawcy prądu i wypowiedzenia umowy będzie nieco się różnił w zależności od tego, czy jest to pierwsza zmiana sprzedawcy energii elektrycznej oraz czy dotychczasowa umowa obowiązuje na czas określony.
Jeśli firma po raz pierwszy zmienia sprzedawcę prądu, to prawdopodobnie obecnie ma umowę kompleksową – łączącą w sobie umowę o świadczenie usług dystrybucji oraz umowę sprzedaży prądu.
Na danym obszarze Polski zawsze działa tylko jeden operator systemu dystrybucyjnego (OSD). Jest on przedsiębiorstwem, które odpowiada za transport (dystrybucję) energii do odbiorców. Do niego należy więc cała infrastruktura, za pomocą której przesyłany jest prąd. Przykładowo, na północy Polski funkcję OSD pełni ENERGA-Obrót S.A. i tylko ona jest tam dystrybutorem. Z tego powodu zmiana dystrybutora nie jest możliwa.
Przy zawieraniu pierwszej umowy dystrybutor zwykle podpisuje z klientem umowę kompleksową, przez co zostaje jednocześnie dystrybutorem oraz sprzedawcą energii. Z infrastruktury jednego OSD korzysta jednak wielu sprzedawców prądu w Polsce. Jeśli więc przedsiębiorca zdecyduje się na zmianę sprzedawcy energii, musi wypowiedzieć umowę kompleksową. Zostanie wtedy ona zastąpiona 2 osobnymi umowami – umową dystrybucji podpisaną z OSD w miejsce umowy kompleksowej oraz nową umową sprzedaży. Oznacza to również, że od tej pory przedsiębiorca będzie rozliczał się w ramach 2 osobnych rachunków.
Umowa ze sprzedawcą energii może być zawarta na czas nieokreślony lub określony. Prawo do zmiany sprzedawcy przysługuje niezależnie od rodzaju umowy. Wystarczy, że przedsiębiorca (lub działający w jego imieniu sprzedawca energii) złoży oświadczenie o wypowiedzeniu umowy.
W przypadku umowy na czas nieoznaczony wypowiedzenie umowy jest bezpłatne i nie pociąga za sobą dodatkowych kosztów. Jednym obowiązkiem pozostaje rozliczenie się za pobraną energię i świadczone usługi przesyłania lub dystrybucji tej energii.
Inaczej wygląda to natomiast, gdy firma zdecyduje się skorzystać z możliwości zmiany sprzedawcy energii elektrycznej, wypowiadając umowę na czas określony. W takiej sytuacji zwykle zapłaci karę lub odszkodowanie przewidziane w umowie.
W przypadku wypowiadania umów na czas określony w najlepszej sytuacji znajdują się mikro i mali przedsiębiorcy. Wtedy wysokość kosztów i odszkodowania nie może przekroczyć wysokości bezpośrednich strat ekonomicznych, które przedsiębiorstwo energetyczne poniosło w wyniku rozwiązania umowy przed terminem.
OSD musi zostać poinformowany o zmianie sprzedawcy prądu dla firmy. Zwykle w imieniu klienta tym krokiem również zajmie się firma, z którą przedsiębiorca podpisał nową umowę – działając na podstawie udzielonego jej pełnomocnictwa.
Po otrzymaniu wniosku OSD sprawdzi, czy spełnia on wszystkie wymogi i czy istnieje możliwość jego zarejestrowania. Odmowa rejestracji zwykle będzie wynikać ze względów formalnych lub z faktu, że OSD nie ma podpisanej umowy generalnej z danym sprzedawcą.
Z kolei jeśli weryfikacja przez OSD przebiegnie pozytywnie, na tym etapie nastąpi zawarcie umowy o świadczenie usług dystrybucji w miejsce dotychczasowej umowy kompleksowej.
OSD sprawdzi również, czy po zmianie sprzedawcy energii elektrycznej przedsiębiorca nie musi dostosować układów pomiarowo-rozliczeniowych (liczników prądu) do wymogów technicznych. Jeśli wprowadzenie zmian okaże się konieczne, na podstawie wytycznych OSD sporządzony zostanie projekt techniczny. Po jego zatwierdzeniu nastąpi z kolei montaż nowych urządzeń pomiarowych.
W momencie zmiany sprzedawcy (w dniu, gdy nowa umowa wejdzie w życie) przedsiębiorca musi jeszcze rozliczyć się z pobranej energii z poprzednim sprzedawcą. To do zadań OSD należy odczyt stanu licznika na dzień zmiany sprzedawcy prądu, a później przekazanie tych danych zarówno dotychczasowemu, jak i nowemu sprzedawcy. Na tej podstawie przygotowywane jest też rozliczenie końcowe, a cały proces zmiany sprzedawcy energii dobiega końca.
NAPISZ DO NAS, ABY BEZPŁATNIE SKONSULTOWAĆ SWÓJ PROBLEM
Uzupełnij formularz kontaktowy i daj nam znać jaki masz problem, a my odezwiemy się do Ciebie i ustalimy, czy możemy Ci pomóc.
Po wypełnieniu formularza skontaktujemy się w przeciągu 24 h i umówimy termin 15 minutowej, darmowej konsultacji telefonicznej, w trakcie której będziesz mieć możliwość omówienia swojego problemu z jednym z naszych adwokatów.
DZIĘKUJEMY ZA PRZESŁANIE ZAPYTANIA